söndag 11 januari 2015

Ny sjö och ett segt ismetepass!

Hej!

Nu är de dags att berätta om ismetepasset i den nya sjön.
Jag och Jocke bestämde oss för att träffas vid halv 8 idag och vi skulle ut på en ny sjö, en rätt så lite sådan och försöka få nått nån fin  gädda. Efter en lång promenat på stig och i skogen så kom vi fram till sjön och vi fick börja med att hugga ner lite sly och små träd för att ta oss ut på sjön.Vi var redan varma i kläderna så de var bara att börja placera ut spöna strategiskt och se om de ger nått! Isen var runt 13-20 cm så den var kanon!


Min rigg!
När vi väl var ute med alla spöna så var de dags att göra en lägerplats med en brasa så man kunder grilla korv och värma sig i den kalla blåsten! Det tog cirka 1h innan första fället kom och det var jag som fick lyckan att den valde just mitt spö! Hoppas på 4+ sa jag och gick mot spöt! Den drog lite lina men väl när den stanna ganska snart så satte jag mothugget och kände de var minst 4+ i andra änden, och innan jag hinner blinka så rusar den ut med linan och de blir en härlig fight...
Upp kommer denna skönhet på 6.7kg och 100cm precis.

Härligt med mysa med de gröna!

Vi var uppe i varv efter fighten med gäddan och nu hoppades vi på fler. Det var en seg period med inte ett hugg fram till lunch så bestämde att tända brasan och äta lite korv medans de är lite dött i sjön! Vi snåla inte på veden idag och det var en härligt varm brasa som värmde ända in i själen....


Lägret!
Nu var vi mätta i magen och redo att ta några fler gröna.  Det nappade strax efter lunch på Jockes spö och vi gick snabbt bort mot hållet och Jocke vänta till rätt läge sen satte han en stadigt mothugg och gäddan rusa några meter och insåg att han satt fast så bjöd den upp till en trevlig kamp så här efter maten! Denna vackra fisk kom upp....

Vägdes ej men var 82cm
Bara 30 min senare ca så smäller de ingen i samma hål och Jocke får bända en grön till. Det vart en lite mindre snipa denna gång men kul ändå.

70cm+
Vi satte oss ner och tog de lungt och käka upp sista maten och snacka lite om dom gäddor vi fått och vart nästa pass kan tänkas bli, de går några timmar utan hugg och de börjar mörkna så vi bestämmer oss för att packa ihop för vi har en bit att gå sen. Vi hade  nästa packat alla spön och jag hade 2 kvar att ta in så smäller de på ett av dom, jag lunkar ditt och ser att gäddan drar ut lite lina sakta. Jag väntar in gäddan lite och sätter mothugget och upp kommmer denna sköna gädda och avslutar dagen.....


Fin gädda som vart dagens avslut


Skitfiske på er och hoppas ni gilla inlägget.

Ut och ta en gädda å njut hälsningar Team pikey!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar